Aλλαγές στον τρόπο που ψωνίζουν, τα προϊόντα που επιλέγουν, ακόμη και τις ημέρες κατά τη διάρκεια του μήνα που κάνουν τις αγορές του σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, έχουν φέρει οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια.
Στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου περιέγραψαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Food Retail Summit 2023 τις νέες αγοραστικές συνήθειες που έχουν διαμορφωθεί μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας – κατά τη διάρκεια της οποίας επίσης συντελέστηκαν μεγάλες αλλαγές- αλλά κυρίως εν μέσω ενεργειακής κρίσης.
Στροφή στην ιδιωτική ετικέτα, μικρότερες και συχνότερες αγορές
Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι κάτι που ήδη έχει αποτυπωθεί στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον τελευταίο χρόνο, με τους καταναλωτές να στρέφονται προς οικονομικότερες επιλογές στις αγορές τους.
Όπως ανέφερε μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου, ο Νίκος Λαβίδας, brand president AB Βασιλόπουλος, «είδαμε μία μετακίνηση στα προϊόντα private label, γρήγορη αύξηση στο ποσοστό τους, με το μερίδιο σήμερα πάνω από 20%, συμπεριλαμβανομένης της Lidl». Σημείωσε πάντως ότι σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα αντίστοιχα είμαστε περίπου στο μισό ποσοστό – για παράδειγμα η Ελβετία έχει πάνω από 50%.
Πέραν όμως της στροφής στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως επεσήμανε από την πλευρά του ο κ. Κώστας Αντιμησάρης, γενικός επιχειρησιακός διευθυντής του ομίλου Metro (Μy Market) παρατηρείται επίσης «εντονότερη πτώση στην κατανάλωση σε ειδικές κατηγορίες όπως είναι τα βιολογικά προϊόντα», καθώς ο καταναλωτής στρέφεται «προς πιο οικονομικές λύσεις και αφήνει στην άκρη ”μικρο-πολυτέλειες”».
Σύμφωνα με τον ίδιο επίσης, «παρατηρούμε μικρότερα καλάθια, με περισσότερες επισκέψεις» στο κατάστημα. Δηλαδή οι καταναλωτές ψωνίζουν «ελαφρά χαμηλότερους όγκους από ό,τι παλιότερα» αλλά κατά κύριο λόγο κάνουν πιο μικρές και πιο συχνές αγορές στο σούπερ μάρκετ.
Μεγαλύτερη κατανάλωση το πρώτο 15ήμερο του μήνα
Ακόμη μία αλλαγή που παρατηρείται εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, όπως επεσήμανε ο κ. Ανατιμησάρης είναι η αυξημένη κατανάλωση κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα και όσο προχωράει προς το τέλος του και το διαθέσιμο εισόδημα αρχίζει να εξαντλείται, υποχωρεί.
«Στο πρώτο δεκαπενθήμερο υπάρχει καλύτερη ζήτηση, το δεύτερο δεκαπενθήμερο αρχίζει να δυσκολεύεται ο καταναλωτής και επανέρχεται στις 28-29 του μηνός που μπαίνουν οι συντάξεις» σημειώνει χαρακτηριστικά ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής του ομίλου Metro.
Τέλος ο κ. Λαβίδας από την πλευρά της ΑΒ Βασιλόπουλος σημειώνει: «Ο καταναλωτής είναι πολύ πιο απαιτητικός. Θέλει γρήγορη εξυπηρέτηση, ζητά εξατομίκευση, κάτι δηλαδή συγκεκριμένα για αυτόν κι εμείς πρέπει να του το προσφέρουμε».
ΠΗΓΗ: cnn.gr