Τους έβγαλε στο δρόμο, θα τους οδηγήσει στις κάλπες. Η οργή που επικράτησε μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και οδήγησε τους νέους σε μαζικές κινητοποιήσεις θα μετουσιωθεί σε συμμετοχή στις επερχόμενες εκλογές, φυσική «εκβολή» των δράσεων του προηγούμενου διαστήματος. Με τα πολιτικά κόμματα όμως να συγκεντρώνουν πολύ υψηλά ποσοστά δυσπιστίας (88,5%), ουδείς γνωρίζει τον ακριβή τρόπο που τα Τέμπη θα σφραγίσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.
Τα παραπάνω είναι ορισμένα από τα συμπεράσματα της έρευνας «Η Νέα Γενιά» μετά τα Τέμπη που πραγματοποίησε η aboutpeople για λογαριασμό του Eteron – Ινστιτούτο για την Ερευνα και την Κοινωνική Αλλαγή. Οπως προκύπτει, δύο μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα, η μνήμη παραμένει νωπή, με την οργή (43,7%), την απελπισία (19,7%), τη ντροπή (17,4%) και την ανασφάλεια (14,6%) να παραμένουν μέχρι σήμερα τα κυρίαρχα συναισθήματα των νέων 17 – 34 ετών.
Η νέα γενιά δεν αποδίδει την κύρια ευθύνη για το δυστύχημα στον σταθμάρχη, αλλά στην τωρινή κυβέρνηση (59,5%) και σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις (58,3%). Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο τρόπος λειτουργίας του δημοσίου (28,8%) και αμέσως μετά οι ιδιωτικοποιήσεις (22,8%).
Το δυστύχημα των Τεμπών
Στις συλλογικές δράσεις διαμαρτυρίας συμμετείχε το 37,8% (διαδηλώσεις, απεργίες, συμβολικές δράσεις στη μνήμη των θυμάτων κ.ά.). Για το 13,6% μάλιστα ήταν η πρώτη φορά σε διαδήλωση. Το ποσοστό είναι ακόμη μεγαλύτερο στις γυναίκες (16,3%). Το 64,6% κατέβηκαν μόνοι τους ή με φίλους ή φίλες στις κινητοποιήσεις, ενώ το 31,1% σε οργανωμένο μπλοκ μαθητικών συντονιστικών, φοιτητικών συλλόγων, εργατικών σωματείων ή πολιτικού κόμματος/οργάνωσης.
Όπως ήταν αναμενόμενο, το δυστύχημα των Τεμπών επηρέασε από αρκετά έως πολύ (72,9%) την άποψη των νέων για την κυβέρνηση και για τα κόμματα που έχουν κυβερνήσει (72,7%) και εν γένει για τα πολιτικά κόμματα (68,1%). Μεταξύ άλλων επλήγη και η αξιοπιστία του κράτους (80,2%), αλλά και η εικόνα των ιδιωτικοποιήσεων (64,2%). Πάνω απ’ όλα όμως, επηρεάστηκε το αίσθημα ασφάλειας των νέων για τις μεταφορές (87,6%).
Οι περισσότεροι (38,3%) θεωρούν ότι για να αλλάξει κάτι στην εικόνα των σιδηροδρόμων θα πρέπει να επανακρατικοποιηθούν στο σύνολο τους, ενώ το 29,4% θεωρεί ότι χρειάζονται περισσότεροι έλεγχοι ασφαλείας.
Η συντριπτική πλειονότητα (82,1%) δηλώνουν ότι θα ψηφίσουν στις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές, ενώ τα κύρια ζητήματα που θα επηρεάσουν την ψήφο τους θα είναι η ακρίβεια/πληθωρισμός (43,4%), η οικονομία/ανάπτυξη (43%), η δικαιοσύνη/διαφάνεια (40,8%) και η τραγωδία στα Τέμπη (18,5%). Σε σχέση με την ιδεολογική τους τοποθέτηση, το 22,2% δηλώνει ότι δεν τους εκφράζει κάποια ιδεολογία, το 14,7% ότι εκφράζονται από το δημοκρατικό σοσιαλισμό, το 12,4% από τη σοσιαλδημοκρατία και το 11,3% από τον φιλελευθερισμό.
«Τα συναισθήματα που κυριάρχησαν στη νέα γενιά μετά το τραγικό δυστύχημα ήταν η οργή και η ντροπή. Η μετουσίωση της οργής σε ηθική προσταγή για ενεργό δράση εξηγεί την μαζική είσοδο των ανθρώπων χωρίς προηγούμενη οργανωτική ένταξη στη διαμαρτυρία», σχολίασε η επιστημονική υπεύθυνη της έρευνας Λουκία Κοτρωνάκη, διδάσκουσα και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. «(…) Αποκλειστικά τα συναισθήματα δεν αρκούν για να προσδώσουν στη συλλογική δράση διάρκεια στο χρόνο».
Η έρευνα που εντάσσεται στο νέο project του Eteron «Youth – Voice On», πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 634 ανδρών και γυναικών 17-34 ετών από όλη τη χώρα τον Απρίλιο του 2023.
kathimerini.gr