Είναι ένας προϋπολογισμός ανάπτυξης. Η ανάπτυξη είναι και λίγο αυξημένη σε σχέση με το προσχέδιο, ακριβώς διότι η χώρα μας πάει κόντρα στο ρεύμα της υπόλοιπης Ευρώπης, είπε στην ΕΡΤ ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης.
Βλέπουμε μεγάλες χώρες, όπως η Γερμανία να δυσκολεύονται στην αναπτυξιακή τους πορεία. Η χώρα μας δεν φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά από την διεθνή συνθήκη, η οποία είναι δύσκολη. Παρόλα αυτά, η χώρα μας φαίνεται πως έχει μια ανθεκτική οικονομία που αντέχει.
Η ακρίβεια είναι ένα ζήτημα το οποίο συνεχίζει να εμποδίζει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών αλλά και των επιχειρήσεων. Είναι ένα θέμα το οποίο θα διατηρηθεί και την επόμενη χρονιά. Παρ όλα αυτά και σε σχέση με τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού για τον πληθωρισμό αυτής της χρονιάς, είχαμε καλύτερα αποτελέσματα.
Συνεπώς, αυτό είναι ελπιδοφόρο από τη μια μεριά και από την άλλη προφανώς, καθώς η ακρίβεια είχε φτάσει να είναι και διψήφια συνολικά και τώρα πια είναι εκεί γύρω στο 3% ή λίγο πάνω, λίγο κάτω.
Άρα είναι η ώρα που θα πρέπει να την αντισταθμίσουμε σιγά σιγά με κάποιες λελογισμένες αυξήσεις και στους μισθούς και στην ιδιωτική και στη δημόσια οικονομία. Όλα αυτά τα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση συντείνουν.
Παλαιότερα οι προϋπολογισμοί γινόντουσαν για να γίνουν και στην πράξη βλέπαμε τι γινόταν και αλλάζαμε τον προϋπολογισμό στην πορεία. Τώρα πια το πλαίσιο είναι πολύ διαφορετικό. Υπάρχουν προϋπολογισμοί τριετίας, το λεγόμενο μακροπρόθεσμο σχέδιο που έρχεται τον Ιούνιο, άρα παρακολουθείται πάρα πολύ στενά ο προϋπολογισμός και κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Παλιότερα δεν χρειαζόταν ο πρόσθετος προϋπολογισμός, όταν είχαμε έκτακτα προβλήματα, όπως τις πλημμύρες ή τις φωτιές. Έχουμε συγκεκριμένο αποθεματικό και είμαστε αναγκασμένοι να πάμε στη Βουλή όταν πρέπει να αλλάξει προϋπολογισμό. Άρα είναι πραγματικά πολύ πιο σφικτά τα πράγματα από ότι ήταν στο παρελθόν.
Η φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών μέσασε όλα τα μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, τα οποία ανακοινώθηκαν από τη ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό και υλοποιούνται μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία θα αποδώσει γύρω στα 600 εκατομμύρια, τα οποία για να απαντήσω στην ερώτησή σας, πάνω από 450 νομίζω ο προϋπολογισμός, αν δεν κάνω λάθος 480 βάζει, πάνε στην αύξηση των δαπανών για την υγεία και πάνω από 100 εκατ. για την παιδεία.
Η συζήτηση για διορθωτικές παρεμβάσεις γίνεται τώρα, καθότι το νομοσχέδιο είναι σε διαβούλευση και μαζεύουμε και συλλέγουμε όλα τα σχόλια. Υπάρχει μια πολύ ζωντανή διαβούλευση.
Η φορολόγηση είναι εν πολλοίς δίκαιη και πολύ πιο δίκαιη από το προηγούμενο σύστημα. Υπάρχουν οι άνθρωποι οι οποίοι μιλάνε για έσοδα-έξοδα και πώς αυτό είναι το πιο δίκαιο. Όμως με το σύστημα των εσόδων-εξόδων οι αμιγώς ελεύθεροι επαγγελματίες έφτασαν να πληρώνουν φόρο 217 ευρώ. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτό είναι άδικο. Δεν μπορεί τόση μεγάλη κλίμακα ελεύθερων επαγγελματιών το 50% να δηλώνει μηδενικά έσοδα ζημιές και το 85% να δηλώνει μέχρι 10.000 ευρώ. Αυτό έρχεται να το θεραπεύσει το νομοσχέδιο. Όμως όπου υπάρχει αντικειμενική αδικία θα διορθωθεί.
Οι νέοι έχουν εξαίρεση για τρία χρόνια δεν μπαίνει το τεκμήριο στον τέταρτο χρόνο, μπαίνει μόνο κατά το ένα τρίτο, δηλαδή 3.600 ευρώ συνολικά. Στον πέμπτο χρόνο πάμε στα 7.200. Δηλαδή βλέπουμε μια σταδιακή ενεργοποίηση του τεκμηρίου μετά τα 5 χρόνια.
Υπάρχουν σημεία τα οποία θα τα δούμε. Δεν θέλω να μπω στην ουσία γιατί θα ανακοινωθούν και από τον ίδιο τον υπουργό, αλλά αυτή η συζήτηση τώρα είναι ανοιχτή. Έχουμε συνεχείς συσκέψεις, αξιολογούμε ένα ένα τα σχόλια, να είστε σίγουροι. Δεν κάνουμε προσχηματικό διάλογο. Έχω δει όλες τις τάξεις, λαϊκές τάξεις, περίπτερα, δικηγόρους, γιατρούς, φαρμακοποιούς, πολλαπλές συναντήσεις και θα συνεχίσουμε. Τις κάνουμε καταγράφοντας και τις δικές τους σκέψεις.
Σε σχέση με τα καύσιμα, η στάση της κυβέρνησης αυτής είναι πολύ διαφορετική από ό, τι γινόταν στο παρελθόν.
Ερχόμαστε με μια διάταξη να απαγορεύσουμε την λειτουργία και να κλείνουμε ένα πρατήριο καυσίμων στο οποίο έχουμε λαθρεμπόριο, νοθεία ή κλοπή στην αντλία. Να μην μπορεί να λειτουργήσει ως πρατήριο καυσίμων για δύο χρόνια. Αυτό είναι μια πολύ σκληρή πρακτική, μια πρακτική όμως η οποία είναι απαραίτητη εάν θέλουμε να ξεριζώσουμε αυτό το πολύ σκληρό και πολύ δύσκολο και πολύ παραβατικό φαινόμενο.