Sat. Feb 24th, 2024
Virgin Orbit R 1 960x600
Κοινοποίηση

Τα σχέδιά της χώρας για ένα «διαστημικό λιμάνι» έχουν μείνει στον «πάγο», λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

Η αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε η εταιρεία του Ρίτσαρντ Μπράνσον, Virgin Orbit, αποτέλεσε πλήγμα για τις ελπίδες της Ιαπωνίας να οικοδομήσει μια εγχώρια βιομηχανία Διαστήματος, με τα σχέδιά της για ένα «διαστημικό λιμάνι» να μπαίνουν στον «πάγο», λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

Η περιφέρεια της Οϊτα, όπου βρίσκονται και οι περισσότερες θερμές πηγές της Ιαπωνίας, συνεργάστηκε με τη Virgin Orbit το 2020 για τη δημιουργία του πρώτου διαστημικού λιμανιού στην Ασία στο αεροδρόμιο της περιοχής, χρησιμοποιώντας ένα Boeing BA.N 747για οριζόντιες εκτοξεύσεις πυραύλων.

Η Virgin Orbit, την οποία ίδρυσε ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Ρίτσαρντ Μπράνσον, έχει προωθηθεί ως μια πλατφόρμα εκτόξευσης δορυφόρων με στρατιωτικούς σκοπούς ή για τη συγκέντρωση πληροφοριών για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, συμπεριλαμβανομένης και της Ιαπωνίας, σε μια εποχή που τόσο η Ουάσιγκτον όσο και το Τόκιο αντιμετωπίζουν με ανησυχία την ενίσχυση του ρόλου της Κίνας ως διαστημική δύναμη. 

Ο αρχικός στόχος ήταν η εκτόξευση μικρών δορυφόρων από την Οϊτα ήδη από το 2022, αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ, γεγονός που αποτέλεσε άλλο ένα εμπόδιο στην προσπάθεια της Ιαπωνίας να εξελιχθεί σε σημαντικό παίκτη της ανταγωνιστικής αγοράς που αφορά στις εμπορικές εκτοξεύσεις δορυφόρων.

Οι ελπίδες για τουρισμό

Η περιφέρεια της Οϊτα εκτιμούσε ότι το διαστημικό λιμάνι θα αποτελούσε πηγή εσόδων έως και 10,2 εκατ. Γεν κατά τα πέντε χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του. 

Με την προσδοκία μάλιστα ότι θα επισκέπτονταν το σημείο περίπου 240.000 τουρίστες, οι τοπικές επιχειρήσεις δημιούργησαν σουβενίρ που έχουν σχέση με τους εξωγήινους, από εξωγήινα διαβατήρια μέχρι ποδήλατα με τον «E.T.».

Οι ντόπιοι εξακολουθούν να ελπίζουν ότι κάποια στιγμή θα αρχίσει να λειτουργεί στην περιοχή ένα διαστημικό λιμάνι. «Είναι πιθανό κάποια άλλη εταιρεία να αγοράσει τη Virgin Orbit. Υπάρχουν επίσης άλλες εταιρείες και ανταγωνιστές πέρα από τη Virgin Orbit που εξετάζουν τις οριζόντιες εκτοξεύσεις, έτσι η Οϊτα έχει ακόμη πολλές επιλογές για να καταλήξει εκ νέου σε συμβόλαιο με αυτές», αναφέρει ο Κούνιο Ικάρι, λέκτορας στον τομέα της Οικονομίας από το πανεπιστήμιο της περιοχής. 

Η περιφέρεια της Οϊτα είπε ότι οι προσπάθειές της για τη λειτουργία διαστημικού λιμανιού παραμένουν αμετάβλητες, ενώ αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο σχετικά με τη Virgin Orbit και την τρέχουσα κατάσταση του πρότζεκτ. Σε δηλώσεις αρνήθηκε να προβεί και το αεροδρόμιο της Οϊτα. 

Οι παλαιότερες αποτυχίες

Παρ’ όλο που η Ιαπωνία έχει μεγάλες φιλοδοξίες σε ό,τι αφορά  το Διάστημα, βρέθηκε πρόσφατα αντιμέτωπη και με κάποιες άλλες αποτυχίες.

Ειδικότερα, ο ιαπωνικός πύραυλος H3 απέτυχε να εκτοξευθεί τον Μάρτιο, κάτι που αποτέλεσε άλλο ένα εμπόδιο στις προσπάθειές της χώρας να μειώσει το κόστος πρόσβασης στο Διάστημα και να ανταγωνιστεί τη SpaceX του Έλον Μασκ.

Επιπλέον, ο πύραυλος στερεού καυσίμου Epsilon της ιαπωνικής διαστημικής υπηρεσίας, ο οποίος επρόκειτο να μεταφέρει τους μικρούς δορυφόρους της εταιρείας IQPS, απέτυχε επίσης να εκτοξευθεί τον Οκτώβριο. 

Μετά τις ανεπιτυχείς εκτοξεύσεις, ορισμένοι ειδικοί προτρέπουν την Ιαπωνία να επανεξετάσει τις προτεραιότητες της διαστημικής της βιομηχανίας.

«Η Ιαπωνία επικεντρώνεται υπερβολικά στις εκτοξεύσεις», δήλωσε ο Γιουν Ναγκασίμα, ειδικός σε θέματα που αφορούν τον Κυβερνοχώρο και το Διάστημα. 

«Με το SpaceX να προωθεί οικονομικούς πυραύλους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατ’ επανάληψη, θα ήταν καλύτερο για την Ιαπωνία να γίνει ανταγωνιστική σε διαφορετικές δραστηριότητες και τομείς του Διαστήματος».

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr, Reuters