E1d20b0bd275ee6c4780ffd91ddab0ef
Κοινοποίηση

Στην Ισπανία και με αφορμή την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα, προς το παρόν τα προβλήματα έλλειψης στην αγορά έχουν αποκλειστεί επειδή η προσφορά και η ζήτηση είναι ισορροπημένες, αλλά ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων και πρώτων υλών που προέρχονται από την Ασία. 

Τώρα όμως τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου φαίνεται πως όσο διαρκεί η κρίση των Χούθι θα μετατρέπονται σε κόμβους όπως το λιμάνι της Βαλένθια.

Πολλά πλοία πρόκειται να κάνουν την πρώτη τους στάση σε ισπανικά λιμάνια, όπως τα Κανάρια Νησιά, την Αλχεθίρας ή την Βαλένθια, αντί να το κάνουν στον Πειραιά, όπου σταμaτούσαν αφού περνούσαν από τη Διώρυγα του Σουέζ. Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η δανέζικη Maersk, η κινεζική Cosco ή η γαλλική εταιρεία CMA έχουν τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι της Βαλένθια. Το λιμάνι της Βαλένθια ή λιμάνια όπως της Αλχεθίρας, της Βαρκελώνης ή της μαροκινής Ταγγέρης που διαθέτουν υποδομή για μεγάλα πλοία μεταφοράς κοντέινερς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά εμπορευμάτων που προορίζονται για λιμάνια της Μεσογείου. Από εκεί θα μεταφέρουν τα κοντέινερς με μικρότερα πλοία στα υπόλοιπα λιμάνια της Μεσογείου.

Τα μεγάλα πλοία μεταφοράς κοντέινερς δεν θα εισέρχονται στη Μεσόγειο για να παραδώσουν τα εμπορεύματά τους και θα ξεφορτώνουν πχ στη Βαλένθια για να επιστρέψουν και πάλι κάνοντας τον γύρο της Αφρικής. Στα μέσα Ιανουαρίου έφθασε στη Βαλένθια το MSC Isabella, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέινερς στον κόσμο, με μήκος 400 μέτρα και 24.000 κοντέινερ που έκανε τον γύρο της Αφρικής. 

Από το λιμάνι της Βαλένθια δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να υποδεχτούν και να διαχειριστούν αυτές τις επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων αν και εφόσον η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστεί επ αόριστον. Τονίζουν επίσης ότι η πανδημία υπήρξε μία εξαιρετική εμπειρία για την αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων. 

Από την ισπανική ένωση ναυτιλιακών εταιριών επισημαίνουν ότι “ πριν από λίγες εβδομάδες βρισκόμασταν σε ένα σενάριο στο οποίο υπήρχε υπερπροσφορά θαλάσσιων μεταφορών επειδή η ζήτηση είχε συρρικνωθεί. Οι τιμές ήταν στα 1.500 $ ανά κοντέινερ για τη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης και υπήρχαν μάχες μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών για να βρουν πελάτες. Τώρα, οι τιμές “έχουν αυξηθεί 300%, είναι περίπου 4.500 $ και πιθανότατα θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Η αποστολή ενός κοντέινερ από την Ισπανία στην Κίνα κοστίζει τρεις φορές περισσότερο”, λέει ο Jordi Espín, γενικός γραμματέας της Transprime, της ισπανικής ένωσης ναυτιλιακών εταιρειών.

Παρατηρείται όμως επίσης καθυστέρηση κατά 15 με 20 ημέρες για τα μεγάλα πλοία που κάνουν τον γύρο της Αφρικής για να φθάσουν μέχρι το Γιβραλτάρ με εμφανή αύξηση των δαπανών, για παράδειγμα στα καύσιμα, που μπορεί να είναι ως 50%. Αυτό υποστηρίζουν οι ειδικοί ότι πιθανότατα θα καταλήξει να έχει αντίκτυπο στον καταναλωτή και επίσης συνεπάγεται καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι οποίες μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες για τη βιομηχανία σε ορισμένους τομείς, όπως το ξύλο, το καουτσούκ, την κλωστουφαντουργία ή τις ηλεκτρονικές συσκευές.

Ήδη στα εργοστάσια ελαστικών αυτοκινήτων στην Ισπανία (Michelin και Bridgestone) πραγματοποιήθηκαν στάσεις παραγωγής τρεις φορές τον Ιανουάριο λόγω πλεονασματικής παραγωγής και έλλειψης ζήτησης. Επιπλέον οι προμηθευτές καουτσούκ που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ελαστικών τροποποιούν τις διαδρομές τους

Στην πολιτική σφαίρα η Ισπανία έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα συμμετάσχει σε πιθανή αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ερυθρά Θάλασσα ενόψει των επιθέσεων των Χούθι στην Υεμένη και αρνήθηκε οποιαδήποτε «πίεση» από τις ΗΠΑ να συμμετάσχει σε επιχείρηση προστασίας των μεταφορών στην Ερυθρά θάλασσα.

Ανταπόκριση: Δώρα Μακρή

ΠΗΓΗ: ERT