Πε. Ιούν 13th, 2024
Ekab
Κοινοποίηση

Μέτρα που δεν δίνουν ουσιαστικές λύσεις, αλλά θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή ασθενών, ανακοινώθηκαν χθες, Τετάρτη για το ΕΚΑΒ. Ποιος θα φέρει την ευθύνη για πληρώματα ασθενοφόρων που δεν έχουν ολοκληρώσει τη βασική εκπαίδευση;

Με επικοινωνιακά τρικ, τα οποία αναμένεται να αποδειχθούν επικίνδυνα για τους πολίτες που θα χρειαστούν επείγουσα ιατρική διακομιδή με το ΕΚΑΒ, για ακόμη μία φορά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (ΝΔ) προσπαθεί να αντιμετωπίσει σοβαρές καταστάσεις της δημόσιας υγείας.

Συγκεκριμένα, χθες, Τετάρτη, η ανακοίνωση του ΕΚΑΒ που εξηγούσε τις λεπτομέρειες για την καθυστέρηση του ασθενοφόρου στη Θάσο, όπου μία τουρίστρια από τη Ρουμανία κατέληξε στην παραλία (χωρίς να αυτό να σημαίνει ότι την ευθύνη για το θάνατο την έχει το ΕΚΑΒ), η ανακοίνωση καταλήγει στο ότι «θα πρέπει να αναφερθεί πως ο Τομέας ΕΚΑΒ Θάσου αποτελεί έναν εκ των Τομέων του ΕΚΑΒ στη χώρα, που όπως έχει ήδη εξαγγελθεί από τη κυβέρνηση, θα ενισχυθούν τις προσεχείς ημέρες με προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων».

Λίγο αργότερα, έγινε γνωστό ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέφερε στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο, ότι για το ΕΚΑΒ και προκειμένου να διευκολυνθούν οι διακομιδές στα νησιά και στις απομακρυσμένες περιοχές, θα δημιουργηθούν μικτά πληρώματα τόσο από τον Στρατό όσο και από την Πυροσβεστική.

Βεβιασμένες εξαγγελίες για το ΕΚΑΒ
Και μπορεί να υπάρχει νόμος του 2016 που να νομιμοποιεί οδηγούς Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) σε συνεργασία με νοσηλευτή να χειρίζονται ασθενοφόρο, όμως αυτό μπορεί να γίνεται μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις.

Κι αυτό διότι οι διασωστές περνούν 5 εξάμηνα υποχρεωτικής εκπαίδευσης και είναι προαπαιτούμενο κάποιος να έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του σε ΙΕΚ και να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, για να μπει σε ασθενοφόρο.

Συγκεκριμένα, σε κάθε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ βρίσκονται δύο άτομα, τα οποία μπορούν και να βρεθούν στη θέση του οδηγού, αλλά έχουν και τις εξειδικευμένες γνώσεις και την εμπειρία να αντιμετωπίσουν ένα σοβαρό περιστατικό.

«Δεν μπορώ να καταλάβω που θα βρεθούν τόσα άτομα που χρειάζονται στα νησιά από τον στρατό και την πυροσβεστική, τα οποία να έχουν περάσει την εκπαίδευση των 5 εξαμήνων και να γνωρίζουν πώς να χειριστούν τα δύσκολα περιστατικά σε νησιά. Σε πόσο χρόνο, δηλαδή, θα μπορέσει να εκπαιδευτεί και θα λάβει άδεια διασώστη κάποιος, για να καλυφθούν φέτος τα νησιά;», αναφέρει στο NEWS 24/7 διασώστης του ΕΚΑΒ.

Αυτό δεν βάζει σε κίνδυνο μόνο τις ζωές των ασθενών, αλλά υπάρχει και ποινική ευθύνη γι’ αυτόν που χωρίς να έχει εκπαιδευτεί, θα κληθεί να αντιμετωπίσει την έκτακτη ανάγκη ενός ασθενούς, είτε προέρχεται από τροχαίο, είτε από κάποιο παθολογικό αίτιο.

Επίσης, «τι ευθύνη θα έχει αυτός που θα μεταφέρει τον ασθενή, αν πεθάνει μέσα στο ασθενοφόρο; Αν οι συγγενείς κάνουν αγωγή στο ΕΚΑΒ και στους στρατιώτες ή τους πυροσβέστες που δεν έχουν ολοκληρωμένη εκπαίδευση, ποιος θα φέρει την ευθύνη;», διερωτάται ο ίδιος.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και άμεσα να ξεκινήσει εκπαίδευση για στρατιώτες και πυροσβέστες που θα κληθούν να μεταβούν σε νησιά και απομακρυσμένες περιοχές για την θερινή περίοδο, δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Κάτι που σημαίνει ότι τόσο η χθεσινή ανακοίνωση του ΕΚΑΒ, όσο και η δήλωση του πρωθυπουργού, ήταν αρκετά βεβιασμένες και δεν φαίνεται ότι θα φέρουν ουσιαστικό και πάνω από όλα ασφαλές αποτέλεσμα.

Δεν είναι άλλωστε κρυφό, ότι το ΕΚΑΒ έχει σημαντικές ελλείψεις σε τουλάχιστον 35 περιοχές της χώρας.

Μέτρα χωρίς ουσιαστικές λύσεις για το ΕΚΑΒ
Σε κάθε περίπτωση, ειδικά για τα νησιά, απαιτείται ειδικός σχεδιασμός για να λυθεί το πρόβλημα, ακόμα και αν την ευθύνη αναλαμβάνουν στρατιώτες ή πυροσβέστες που έχουν λάβει πλήρη εκπαίδευση.

Κι αυτό διότι η πρόσβαση σε πολλές παραλίες ή άλλα σημεία, δεν μπορεί να γίνει με μεγάλες ταχύτητες, όπως στα αστικά κέντρα ή την ηπειρωτική χώρα, καθώς οι περισσότερες περιοχές είναι δύσβατες ή το οδικό δίκτυο δεν είναι κατάλληλο για υψηλές ταχύτητες.

Και μπορεί να βγαίνουν προκηρύξεις για διασώστες στα νησιά, όμως οι θέσεις, όπως και αυτές των γιατρών και των νοσηλευτών, βγαίνουν άγονες, καθώς δεν δέχονται να πάνε, λόγω των χαμηλών μισθών και της έλλειψης κινήτρων.

Σύντομα, πάντως, αναμένονται και ανακοινώσεις από τα συνδικαλιστικά όργανα του ΕΚΑΒ, τόσο για την κατάσταση που επικρατεί, όσο και για σπασμωδικές κινήσεις με τις οποίες επιχειρείται να λυθούν τόσο σοβαρά προβλήματα.

Υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη, ο υπουργός Υγείας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανέφερε ότι ήδη σχεδιάζεται η αναβάθμιση του ΕΚΑΒ, ώστε να γίνουν ευκολότερες, ασφαλέστερες και ταχύτερες οι διακομιδές ασθενών, με προσθήκη πολλών και σύγχρονων εναέριων μέσων, όμως όπως όλα δείχνουν, πρόκειται για μακροπρόθεσμο σχέδιο, το οποίο δεν θα προλάβει να λύσει τα προβλήματα της φετινής τουριστικής σεζόν